Sakelig Prosa


Heisann Hoppsann kjære lesere og bloggere. Det har vært lite oppdateringer på Karl's Blogg den siste tiden grunnet vinterferien som jeg tilbrakte i utlandet uten computeren min. Men nå er jeg back in business med hendene på tastaturet og noen heidundranes tanker mellom ørene.

Jeg vil gjerne si noe om mitt forhold til sakprosa. Det første jeg tenker når jeg hører ordet sakprosa er en oppgave jeg hadde i 9ende klasse om å skrive en argumenterende tekst om hvorvidt nynorsk skulle være valgfritt, for så vidt en oppgave jeg var overmiddels fornøyd med. Men sakprosa er jo så mangt; jeg vil si at forholdet mitt til sakprosa er nokså nært, hver dag bruker jeg sakprosa tekster til å innhente informasjon om omverdenen. Om morgenen når jeg sitter og spiser frokost leser jeg som oftest avisen Aftenposten som innholder mengder av sakprosa tekster fulle av informasjon som er nyttig for en gutt som meg som prøver å holde seg oppdatert. Om morgenkvistene går nok det meste av oppmerksomheten til sakprosa tekster til sportskolonner som interesserer meg mest av aftenpostens brede utvalg av sakprosa tekster i alle typer og fasonger. Men i det siste tror jeg menneskeheten har gått mer og mer over til TV, på fjernsynet får du nemmelig med deg alt som står i avisene pluss litt til. Derfor har nok ikke de fleste en stor trang til å lese avisen med sine sakprosatekster. Og jeg må jo ærlig innrømme at jeg bruker mere tid foran Tv-en en jeg gjør med avisen i hånda.

/Karl

1 kommentar:

Ellisiv sa...

Et mesteverk av en blogg du har fått til her unge Boasson. Er det noen sak! Aldeles fortreffelig.