Skolen


Nå er det på tide med nytt innlegg her på Karl Blogg. Denne gangen skal snakke om skolen. I det siste har det jo verdt en del snakk i media om den pågående skoledebatten. Norge er nemmelig statistisk sett dårligere enn de fleste andre land når det kommer til undervisning på grunnskolen. Dette kan jeg ikke utale meg om på noen måte, i og med at jeg har såpass dårlig kunnskaps grunnlag om tema. Jeg vil derimot benytte anledningen til å si min mening om en annen debatt rundt som omhandler skolen. Jeg snakker selvølfølgelig om debatten om norsk sidemål altså nynorsk. Min mening er at nynorsk er bortkastet å lære for oss som går på skolen. Vi burde heller bruke tiden på viktigere fag som for eksempel engelsk som jeg mener er det viktigste faget vi har på skolen. Grunnen til at jeg mener engelsk er så viktig er at verden blir mindre og mindre. Engelsk er det språket flest i verden kjenner til og kan brukes som ”lingua franca” nesten over hele verden. ”Linga franca” er et språk som to personer kan bruke til å kommunisere med selv om ingen av dem har dette språket som morsmål. Jeg mener derfor at nynorsk burde bli fjernet fra læreplanen i fremtiden, om ikke det skal fjernes helt mener jeg at det skal bli valgfritt.

Ingen kommentarer: